Frågor och svar (FAQ)
1. Hur mycket kostar det att flytta?
Många faktorer spelar in på kostnaden för en flytt och därför är det svårt att ge dig ett rakt beslut direkt. Saker som storleken på din bostad, distansen du ska flytta och vilka tjänster du beställer kommer påverka det slutgiltiga priset.
Med det sagt kan du kontakta oss idag och få en kostnadsfri offert via denna hemsida. Offerten är inte bindande utan erbjuds för att du ska få en idé om hur mycket din flytt kommer kosta.
Vi är alltid 100% transparenta med vår prissättning och du behöver inte oroa dig för dolda kostnader och tillkommande avgifter.
2. Vad kostar flyttstädning?
I likhet med en flytt är det svårt att avgöra hur mycket en flyttstädning kommer kosta innan vi förstår ditt behov. Ytan på ditt boende, balkonger, källarförråd och liknande kostar nämligen extra.
Därför ber vi dig använda vårt verktyg ”Räkna ut ditt pris” och begära en kostnadsfri offert baserat på dina specifika önskemål och behov. Därefter kan du själv avgöra om vårt pris passar din budget eller inte.
3. Hur hittar jag en flyttfirma där jag bor?
Om du bor i Skåne med omnejd så har du redan hittat rätt. JC Flytt & Städ är nämligen verksamma över hela Skåne och kan hjälpa dig oavsett vilken stad du ska flytta till eller från. Tack vare våra lokala kontor i regionen tar vi inte ut en extra avgift för utkörning utan du betalar alltid lika mycket för oss som du gör för en lokal flyttfirma.
4. När är det bäst att flytta?
Inte vid månadsskiftet då alla hyreskontrakt löper ut samtidigt och det ofta är längre väntetid på flyttar. Istället rekommenderar vi att du planerar in din flytt under månadens två mittersta veckor då trycket på flyttfirmorna är betydligt lägre.
Genom att boka en flytt under en lugnare tid får du också möjligheten att bättre anpassa tiderna då vi kommer och flyttar åt dig.
5. Hur fungerar RUT-avdraget vid flytt?
RUT-avdraget kan användas på alla hemnära tjänster, däribland flytt och flyttstädning. Det är däremot inget du behöver oroa dig om då det är företaget du anlitar som ansvarar över RUT-avdraget.
Givetvis är detta något vi automatiskt tillämpar för alla våra kunder.
6. Vad ska jag tänka på när jag packar inför en flytt?
Om du planerar att använda en flyttfirma när du flyttar så är målet att göra det så enkelt som möjligt för firman genom att packa smart. Det gör du bland annat genom att inte fylla dina flyttlådor för mycket och att du kombinerar tunga och lätta föremål i varje låda.
Det är också fördelaktigt att placera föremål från samma rum i samma flyttlåda. På så sätt blir det mycket lättare att packa upp i din nya bostad.
För mer tips om hur du packar inför en flytt hänvisar vi dig till vår heltäckande packningsguide.
7. Finns det en checklista för när man flyttar?
Det är många saker att hålla reda på inför, under och efter man har flyttat. Oftast är det enklaste sättet att hålla koll på allt en smidig checklista. Fast istället för att skapa checklistan själv kan du använda dig av vår.
Baserat på våra många år i branschen har vi nämligen skapat en komplett checklista för flyttar. Där hittar du allt från hur och när du bör packa till vad du ska tänka på gällande flyttstädning.
8. Hur fungerar adressändring?
En adressändring är relativt enkel att genomföra, dessvärre är det många som glömmer bort att göra det och allt för ofta uppstår problem med adressändring och eftersändning av post.
Därför föreslår vi att du läser på om adressändring ett tag innan det är dags. På så sätt ser du till att du är förberedd.
9. Vad gör jag med mina husdjur under flytten?
Husdjur har en tendens att bli stressade när man flyttar. För det första händer det mycket i ens tidigare bostad när man börja packa ner alla ägodelar och flyttar möbler, för det andra kan vissa husdjur bli stressade av att flytta till ett nytt boende där de inte känner igen sig.
Hundar är, i regel, enklare att flytta med då de är anpassningsbara. Katter är en annan historia då de ofta påverkas negativt av att flytta, något vi pratar mer om i vår guide till vad man gör med katten inför en flytt.
10. Är min flyttfirma försäkrad?
JC Flytt & Städ är helt försäkrade via Trygg Hansa. Det innebär att våra anställda, du och alla dina ägodelar omfattas av en heltäckande försäkring under hela flyttprocessen. Skulle några av dina ägodelar skadas under flytten blir du kompenserad för det.
Vidare erbjuder vi också en nöjd-kund-garanti för alla arbeten i fall du inte skulle vara nöjd med slutresultatet.
11. Vad innebär ett yrkestrafiktillstånd?
Trafiktillstånd utfärdas av Trafikverket och är något som alla verksamheter som bedriver yrkesmässig transport, vilket så klart inkluderar flyttfirmor.
Naturligtvis har vi på JC Flytt & Städ alla de tillstånd och licenser som vi behöver för att erbjuda våra tjänster.
12. Kan jag sköta flytten på egen hand?
Det är inget som stoppar dig från att genomföra hela flytten på egen hand, däremot rekommenderas det inte. Att flytta är både fysiskt och tidskrävande, dessutom kostar det ofta en del att flytta på egen hand då man måste ta ledigt från jobb, hyra flyttbil, etc.
Spara dig (och dina nära och kära) och anlita istället en etablerad flyttfirma med lång erfarenhet såsom JC Flytt.
13. Vad får en flyttfirma inte lov att flytta?
Det finns regler kring vad en flyttfirma får och inte får lov att flytta. Exempelvis är transport av föremål som kan orsaka skador på personer och egendom strikt reglerat. Det innebär att vi inte kan hjälpa dig flytta saker som är brandfarliga, explosiva, frätande eller illaluktande, dessutom kan vi inte flytta vapen och ammunition.
14. Vad händer om jag inte är nöjd med tjänsterna?
JC Flytt & Städ erbjuder garanti på alla sina tjänster. Skulle du inte vara nöjd med utfört arbete ber vi dig därför kontakta oss så att vi kan lösa situationen. Antingen så utför vi arbetet på nytt (exempelvis en flyttstädning) eller så erbjuds du finansiell kompensation för en bristfällig flytt.